Koopjes, uitverkoop, SALE….

Wat onlosmakelijk verbonden is met fast fashion is de uitverkoop. Ooit kwam er twee keer per jaar een nieuwe collectie in de winkel. In de zomer en in de winter. En daarmee had je ook twee keer per jaar uitverkoop.

Nu komt er maandelijks of zelf wekelijks nieuwe kleding binnen. Met als resultaat, heel vaak en heel veel uitverkoop. En daarbij komt dat de kleding ook nog eens van slechte kwaliteit is.

De meeste miskopen worden gedaan in de uitverkoop. Ooooh dit leuke jurkje is nu voor de helft. Passen is niet nodig en bij thuis komst blijkt het toch net te klein. Of te groot. En daarna beland het ongedragen achter in de kast. Herkenbaar?

En hoe zit het met die stapel broeken in je kast? Hoeveel broeken liggen erbij die je niet draagt omdat ze niet lekker zitten? Want…. Te strak of de stof is niet fijn. Uiteindelijk draag je alleen die broek die echt lekker zit. En waarschijnlijk heb je die veel bewuster gekocht. Mijn ideale klant zou zeggen: ik koop deze broek (of iets anders) omdat het iets toevoegt aan mijn kleding en omdat ik er lang plezier van ga hebben. En niet omdat het voor de helft is.

De eerlijk en duurzame kleding merken hebben niet of nauwelijks overschotten omdat ze maken wat er besteld wordt. Uitverkoop is dan dus nagenoeg overbodig. Zo min mogelijk SALE. Wel heb ik de ‘Mayday Friday’ aanbieding in het leven geroepen. Als je nog nooit een duurzaam product of kledingstuk hebt gekocht omdat je daar geen budget voor hebt, kun je het dan toch proberen. Daarmee probeer ik je natuurlijk over te halen, vaker deze kleding of producten te kopen. Ik denk namelijk dat je er zo blij mee bent, dat je nooit meer anders wilt. Bewustwording creeeren heet dat!

Maak de juiste keuzes en koop bewust. Je vult je kast met kleding waar je keer op keer graag draagt en waar je veel plezier van hebt. Wil jij je kledingkast ook verduurzamen? Je hoeft niet verder te zoeken. Ik help je graag!