Het begon met een zilverfabriek
Er was eens een
kleine fairtrade zilverfabriek in Kathmandu, de hoofdstad van Nepal. We
gaan even terug naar het jaar 2005. In dat jaar werkten er zo’n twintig
zilversmeden in de fabriek, stuk voor stuk vakmensen die de prachtigste
sieraden maakten. Dambar, de eigenaar van de fabriek, wilde graag meer
klanten voor zijn producten, zodat hij zijn zilversmeden continu van
werk kon voorzien. Dat bericht bereikte Cathelijne Lania, de oprichtster
van A Beautiful Story.
Van koffiemarketeer naar ondernemer
Cathelijne
was op dat moment werkzaam bij Douwe Egberts op de marketingafdeling
voor koffie. Ze liep al een tijdje rond met het idee meer voor de wereld
te willen doen dan aandeelhouders van een groot bedrijf rijker te
maken… Ze kende Dambar vanuit de tijd dat ze vrijwilligerswerk deed in
Nepal. Ze dacht bij zichzelf ‘als ik koffie kan verkopen, moet het met
sieraden toch ook lukken?’ en stapte in het vliegtuig.
Fairtrade geluksarmbanden
Samen
met de zilversmeden ging ze kijken of ze bijzondere producten kon
bedenken, waarmee de zilverfabriek nieuwe markten kon betreden. Tijdens
een pauze dronken ze thee uit mooie Chinese porseleinen kopjes en opeens
viel het idee binnen: scherven brengen geluk! Met scherven van oude
kopjes werden bijzondere armbanden gemaakt, die zowel geluk brengen aan
de makers als aan degene die ze draagt. Dat was het begin van de
collectie ‘Scherven brengen geluk’. Later kwamen daar nog de Lucky
Buddha Bracelets bij, waarin bijzondere gelukssymbolen uit de Nepalese
cultuur zijn verwerkt. Nu al een paar jaar de paradepaardjes van het
bedrijf!
Vrouwen empowerment
Via de mannen
van de zilverfabriek (zilversmeden is een echt mannenvak in Nepal),
leerde ze ook een groepje vrouwen kennen. Ze noemden hun groep Beads for
Life en hun doel was om economisch zelfstandig te worden. A Beautiful
Story begon ook hun sieraden naar Nederland te brengen en in een paar
jaar groeide de groep uit naar 15 medewerksters die full-time werken. Ze
maken prachtige kralencollecties en gebruiken ambachtelijke technieken,
zoals haakwerk in de Twist collectie.
Van ‘tupperware tante’ naar ‘echte’ groothandel en webshop
Na
het Nepal bezoek in 2005 kwam Cathelijne met een volle koffer met
sieraden naar huis. Maar waar ga je deze dan verkopen? In die eerste
jaren deed ze dat overal waar het maar kon. Als storyteller reisde ze
door het hele land om in huiskamers de verhalen van de producenten te
vertellen. En daarna werd er natuurlijk veel gekocht. Langzamerhand
kwamen daar acties met bedrijven bij. Zo verkocht de ABN Amro via hun
klantenprogramma Bijzonder in 2 dagen 300 geluksarmbanden met scherven.
Nu vind je de sieraden op allerlei verschillende plekken, in meer dan
100 bijzondere winkels, via acties met bedrijven en natuurlijk via onze
eigen webshop!


En nu dus ook verkrijgbaar @fairandshare.